תעשיית המזון ומזון ללא גלוטן

תעשיית המזון ומזון ללא גלוטן – הילכו שניהם יחדיו?

לבן שלי יש אלרגיה לגלוטן. גם לאחיינית שלי. השכן שלי אלרגי למוצרי חלב והחברה שלי לבוטנים. הקולגה בעבודה אלרגי לשומשום ושמעתי גם על מישהו שאלרגי גם לחלב וגם לגלוטן. מה כבר נשאר לו לאכול? פתאום כולם אלרגיים למשהו. כאילו פרצה כאן מגיפה.

האם מדובר כאן בתופעה חדשה? לא בטוח. לא ידוע עד היום, האם מאז ומתמיד אנשים היו רגישים לאלרגנים ורק לאחרונה גילו את הגורמים לתסמינים או האם התזונה המודרנית והמערבית היא זו אשר גורמת לרגישות יתר אצל אוכלוסיות מסוימות. נושא זה עוד נחקר ונבדק בקרב אנשי המדע בעולם. כך או כך, אין ספק, שלאחרונה המודעות לנושא האלרגנים במזון תופסת תאוצה והאבחון לגבי רגישות לאלרגנים עולה שלב. רבים מתחילים לחפש ולדרוש מזון ללא אלרגנים.

מהו אלרגן במזון?

אלרגן במזון תמיד יהיה גורם חלבוני. אנשים עם מערכת חיסון לא תקינה יגיבו לחלבונים מסויימים כאל "אויב", ומערכת החיסון שלהם תגייס את התגובה החיסונית כדי להשמידו. הגוף מגיב אל האלרגן כאל מחלה שיש למגרה ולכן מופיעים תסמינים אופינים לאלרגיה. אלה יכולים להיות קלים עד קטלניים.

אלרגנים ותעשיית המזון

נושא האלרגנים הוא מורכב ומסובך. קיימים עשרות סוגים של אלרגנים, מהם נפוצים יותר או פחות. האתגר של תעשיית המזון לתת מענה לאוכלוסייה כולה הוא בלתי אפשרי, מכוון שלכל אחד יש רגישות לרכיב מסוים שהאחר אינו רגיש אליו אלא לחומר אחר. מכיוון שכך, חברות המזון, כמו גם הרשויות בארץ ובעולם, שמות דגש בעיקר לאלרגנים הנפוצים ביותר: בוטנים, ביצים, מוצרי דגים, אגוזים ושקדים למיניהם, מוצרי חלב, סויה, שומשום וגלוטן (חלבון החיטה).
אלרגנים אלה מהווים למעלה מ-90% מהתגובות האלרגיות במזון.

ההבדלים בין התגובות לאלרגנים בין אנשים שונים הם מאוד אינדיבידואליים. עם זאת, ידוע שישנם אלרגנים אליהם יש אוכלוסיה רגישה ביותר, לפעמים עד כדי כך שמגע בלבד עם המוצר יכול להזיק להם בצורה חמורה.

ישנם אלרגנים שיכולים להיות קטלניים ביותר עבור אנשים מסוימים כגון חלב ובוטנים. וישנם כאלה שמזיקים לאחר צריכתם למשך תקופה ארוכה, כמו הגלוטן (ממוצרי החיטה והדגן למיניהם).

חברות מזון רבות בוחרות שלא להתעסק עם הנושא המסובך והרגיש הזה,  שכן ברור להן כי הימנעות מוחלטת מאלרגנים  דורשת שינויים מרחיקי לכת במהלכי הייצור, הלוגיסטיקה ובדיקות האיכות. על כן  הן בוחרות שלא להיכנס למכרה הזה, ומבטלות את אחריותם לגבי הימצאות אלרגנים על ידי רישומם על גבי האריזה.

מזון ללא גלוטן של חברת מיה

חברת 'מיה' מכירה מקרוב את מצוקת האנשים חולי הצליאק. מעבר להכרח למצוא תחליפים עבור מוצרים המכילים גלוטן (כגון: לחמים, עוגות וכדומה), קיים תסכול גדול לגבי מוצרים שבמהותם אינם מכילים גלוטן (כלומר, אין ברכיבים חומרי גלם שיש בהם גלוטן) אך עם זאת רשום על האריזה כי המוצר עלול להכיל גלוטן. חולי הצליאק אינם יודעים כיצד להתייחס להצהרות אלה ועד כמה באמת הסיכוי לגבי הימצאות גלוטן קיים (שכן מותרת צריכה של עד 20 ppm  במוצר ללא חשש לפגיעה בריאותית). לכן רובם אינם יכולים לקחת את הסיכון, ולפיכך הם נמנעים ממוצרים אלה אל אף שמרביתם אינם מכילים גלוטן.

חברת 'מיה' לקחת על עצמה את המשימה להיות פורצת דרך בתחום זה. בהחלטה מנהלתית ואסטרטגית נקבעו נהלים חדשים, מהלכי הייצור והאריזה השתנו ונוספו בדיקות איכות. כך נוצרה האפשרות לייצר ולארוז מוצרים ללא חשש גלוטן.

החברה עושה מאמצים להכניס כמה שיותר מן המוצרים שלה לקווי הייצור והאריזה ללא חשש גלוטן. בתוכם תוכלו למצוא את כל הסוכריות והממתקים של מיה, את חטיפי הפופסים, חלק ממוצרי העזר לאפייה קטניות, אורז ועוד.

חברת 'מיה' מאמינה שעליה לעשות כמיטב יכולתה על מנת להפוך את חיי לקוחותיה לפשוטים וטובים יותר. החברה מוכנה להשקיע מאמצים רבים ונכונה אף לשנות את הסדרים המקובלים עד למציאת הפתרונות שישביעו את רצון לקוחותיה.